Mijn zoektocht naar mezelf:
Ik vertrouw op mezelf en ontdek dat mijn leven een exploratie is,
dat elke dag een ontdekking is, 
dat ik elke dag ademruimte mag ervaren.

                                                                   

Tijdens de adolescentiefase wordt de jongere geconfronteerd met allerlei ingrijpende veranderingen op verschillende domeinen: lichamelijk (uiterlijk, hormonen, ...), cognitief (anders en abstracter denken, ...), emotioneel, sociaal. De vele veranderingen leiden vaak tot onzekerheid, stemmingswisselingen, ... Dit wordt versterkt door de rolverwachtingen in de maatschappij (ouders, vrienden, school, beroepskeuze, ...). De jongere moet vrij vroeg een studiekeuze maken. Hiervoor is kennis over zichzelf nodig terwijl de jongere eigenlijk nog op zoek is naar zichzelf, zijn eigen identiteit.

Tijdens de adolescentiefase gaat de jongere op zoek naar zijn eigen Ik: Wie ben ik ? Wat kan ik ? Wat moet ik ? Welke waarden zijn belangrijk ? Welke vrienden zijn belangrijk ? Wat denken ze van mij ? De jongere zoekt in interactie met anderen naar zijn eigen identiteit. De peergroep wordt steeds belangrijker. Men streeft naar autonomie, zelfstandigheid en individualiteit en blijft tegelijkertijd verbonden met zijn omgeving. Dit is een moeilijk proces dat veel te maken heeft met het zelfbeeld. Een goede balans is noodzakelijk voor de ontwikkeling van een gezond zelfvertrouwen, geloven in de eigen mogelijkheden en capaciteiten.

Soms loopt dit proces heel moeilijk, voelt men zich niet goed in zijn vel, is men heel gespannen. Mogelijks is het moeilijk om te benoemen wat er fout loopt of hoe men zich voelt. Men heeft last van allerlei klachten zoals concentratieproblemen, maagpijn, hoofdpijn, lusteloosheid, slaapproblemen, opstandigheid.

Mieke is 13 jaar. Op haar nieuwe school voelt ze zich niet opgenomen door haar klasgenoten. Ze denkt dat anderen roddelen over haar. Wanneer ze thuis komt van school, trekt ze zich terug op haar kamer.

Sofie is 16 jaar. Ze heeft een snijwonde ter hoogte van de pols. Om dit te verbergen draagt ze verschillende armbandjes.

Steven is 15 jaar. Hij komt nonchalant over en heeft een duidelijk verminderde interesse op vele domeinen. Hij vindt de school saai, kan zich niet concentreren. Zijn schoolresultaten zakken. Steven is het eerste middelbaar gestart in het ASO. Een jaar later zakte hij naar het technisch onderwijs. Heden is hij niet geslaagd.

Stephanie is 14 jaar en twijfelt enorm aan zichzelf. Ze vindt zichzelf lelijk en dik. Daarnaast voelt ze zich minderwaardig in relatie tot vrienden, ze is niet zo communicatief. Zij is heel gevoelig voor de reacties van anderen en piekert er uren over. Hierdoor slaapt ze niet goed en kan zich moeilijk concentreren op school.

Ann is 12 jaar. Ze is heel perfectionistisch. Ze streeft naar hoge schoolcijfers en studeert heel veel. Ze blijft haar leerstof maar herhalen uit schrik dat ze haar toets niet zal kunnen. Ann heeft faalangst. Ze klaagt vaak van maagpijn.

Koen is 20 jaar. Het is uit tussen Koen en zijn vriendin. Koen kan niet omgaan met de situatie. Hij vindt van zichzelf dat hij gefaald heeft. Hij gaat veel uit met vrienden en komt  altijd dronken thuis. Tevens kan hij heel agressief reageren.  We kennen Koen zo niet.

Els is 17 jaar en eet heel graag en goed. Sedert een 5-tal maanden is zij op haar voeding beginnnen letten. Ze wil gezonde voeding, eet minder vlees, kookt vaak zelf haar potje. Zij wil meer en meer afvallen. Ze heeft dagen dat ze bijna niet eet en heel veel sport. Op andere momenten heeft ze trek in zoet en eet dan van alles.  Ze is al 8 kg vermagerd, heeft een BMI van 18 en streeft verder naar gewichtsverlies.

Elise is 13 jaar. Ze voelt zich moe, lusteloos, slaapt niet goed, komt vaak afwezig over. Ze heeft nachtmerries. Zij is een sociaal meisje maar tegenwoordig spreekt zij niet meer af met vriendinnen, zij trekt zich terug op haar kamer. Elise is hulpeloos, beschaamd, bang om haar geheim te vertellen. Ze is aangerand door een jongen en durft dit niet vertellen. Ze is bang voor de reacties van anderen, ze twijfelt over haar eigen aandeel.

Er zijn nog tal van voorbeelden. Je kan gewoon ergens vastzitten of niet goed weten hoe je met een situatie moet omgaan. Ook dan kan een babbel, een luisterend oor, het uitwisselen van gedachten verhelderend werken. Kom gerust ook hiervoor eens langs.

Heb je nood aan ondersteuning voor

Emotionele problemen
identiteitsproblemen, depressieve gevoelens, faalangst, studiemoeilijkheden, negatieve lichaamsbeleving, eetstoornissen, hyperventilatie, overspannenheid, beangstigende situaties, paniekaanvallen, verwerking van emotionele conflicten zoals bij verlies van een vriend(in), echtscheiding, rouw, trauma, misbruik, ...

Lichamelijke en psychosomatische klachten
hoofdpijn, buikpijn, concentratieproblemen, duizeligheid, hyperventilatie, slaapproblemen, lusteloosheid, moeheid, ...

Gedragsproblemen
agressie, fysiek geweld, pesten of gepest worden, automutilatie (krassen), eetproblemen, liegen, stelen, roken (drugs) en alcoholmisbruik, ...

Omgaan met bijzondere eigenschappen
perfectionisme, laag zelfbeeld, sociale vaardigheidstekorten, hooggevoeligheid, ...

neem dan gerust contact op voor professionele begeleiding.